Såhär blev mitt tal i Svenskan

Kategori: Min vardag

Kära Leo Tolstoj!                  Göteborg 20/12-11

Mitt namn är Vanessa Wilson och jag skriver till dig från Samskolan i Göteborg. Under våra Svenska lektioner nu denna termin, har vi pratat mycket om författare och äldre saker i den Svenska historian vilket jag tycker är mycket intressant.

Nu förra veckan, hade vi uppspelningar där man intervjuade en gammal känd författare tillsammans med en kompis. Jag fick då glädjen att intervjua dig. Jag har faktiskt lärt mig en hel del nytt och intressant om dig och jag är rätt sugen på att börja läsa en av dina kända böcker.

Med tanke på din barndom, du föddes ju i Ryssland och det gjorde det extra roligt för mig att skriva om dig för min pappa är också från Ryssland, vilket sammanträffande.

Nu till mitt liv, så att vi inte bara pratar om dig. Jag är en tjej på 14 år, jag bor i Göteborg i Sverige och jag går i grundskolan.  Jag bor tillsammans med min familj i en villa ute i Hovås där jag har bott nästan hela mitt liv. Med tanke på att du levde lååångt innan mig så finns det väldigt mycket saker som skiljer våra tider åt. Till exempel att vi nu idag har mycket elektronik i våra hem, bilar som går på bensin, helt olika klädstilar till skillnad från er tid osv. Om jag skall var ärlig så tycker jag att detta året jag lever i nu, är väldigt osocialt. Alla är inne i sina elektroniska prylar och glömmer nästan bort att umgås med varandra. Men själv tycker inte jag att jag är så osocial, jag tog ju tag i att få reda på så mycket som möjligt om dig, du var en väldigt lockande författare enligt mig.

 

Nu har jag också några frågor jag skulle vilja att du besvarar på!

Vad gjorde att du började skriva så mycket? Varför blev du så intresserad i författarlivet?

Dina böcker, riktar dem sig åt personer i min ålder eller är dem lite mer svårlästa och kanske riktar sig åt lite äldre personer?

Handlar dina böcker ungefär som ditt liv byggdes upp? T.ex. att de byggs upp på samma sätt som du växte upp?

Har du några förslag och råd att ge mig lite längre fram i livet?

Ha det nu så bra Leo, ta hand om dig och försök skriva tillbaka till mig.

 Mvh Vanessa Wilson

Kommentarer

  • Anonym säger:

    okej

    2011-12-20 | 22:35:41

Kommentera inlägget här: